CO-SØFART KALENDER
Jannik Madsen - bestyrelsesmøde Metal Søfart
Ole Philipsen - feriedag
Christian Petersen - ferie
FRA MEDIER
Energistyrelsen spår 20 års ekstra levetid for Nordsøolien
Nye indvindingsmetoder betyder, at andelen af olie der kan hentes op stiger fra 29 til 34 procent. Dermed er Danmark selvforsynende i yderligere 20 år – helt frem til år 2036. Samtidigt vurderes prisen på olie at stige, så gevinsten i alt vurderes til yderligere 250 mia. kr. "Den nye teknologi betyder, at Danmark over de næste 40 – 50 år vil have en væsentlig olieproduktion. Derfor kan de unge vente job og høje lønninger resten af deres liv – endda til meget høje lønninger" siger Peter Steen Helmer fra Nordsøenheden under Transport og Energiministeriet.
36 milliarder i olieeventyr
Frem til 2011 investeres 6,5 milliarder dollar eller mere end 36 milliarder kr. i Qatar. Her har datterselskabet Mærsk Olie og Gas opereret siden 1992. Alene fra 1995 til 2006 har aktiviteterne ifølge aktieanalytikere tjent 18 milliarder kr. hjem til Mærsk. Hermed er Mærsk på vej til at blive en af de absolut førende internationale private olieselskaber i mellemøsten. Mærsk er blandt de olieselskaber, der har gjort det til sit speciale at bore i kalksten og presse udnyttelsen, dvs. udvindingen af olie- og gas-ressourcerne, op. Med held har selskabet udnyttet sin ekspertise fra kalkstensboringer i Nordsøen i Qatar.
Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening indgår aftale vedr. pirateribekæmpelse
Aftalen indebærer, at rederierne overfor fagforeningen skal kunne redegøre for sikkerheden ombord, når der sejles i de risikable farvande. "Vi syntes helt sikkert, at det er et positivt initiativ", siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen. En dialog mellem parterne om sikkerheden, har længe været et højt prioriteret medlemsønske.
24timer 19/6, s 6
Russisk skib i lænker
Greenpeace aktivister har lænket et russisk fiskefartøj fast til kajen i Eemshaven i Holland. Der skulle være 800 tons torsk ombord som skulle videre til en dansk fiskeimportør. Greenpeace er ikke sikker på lasten er ulovlig, men i følge organisationen forbryder det pågældende skib sig til stadighed mod reglerne om fiskeri og er på Greenpeace sorte liste efter et veldokumenteret synderegister. Aktivisterne kræver at skibet nægtes adgang til havne og snarest bliver ophugget.
Scandlines-salget
Mere end 11 milliarder kroner lyder nu en nyhed i TV2 News om salget. Transportministeren vil tirsdag præsentere salgsplanerne som vil betyde 5,5 milliarder i statskassen. I følge TV2 News får den britiske kapitalfond 3I 40%, det tyske investeringsselskab Allianz Capital 40% og rederiet Deutsche Seereederei 20% (og alt det er der vist ikke noget nyt i!).
Advarsel fra Søfartsstyrelsen
Advarsel mod ADVANCE model Centium 1CN-2P32-SC, Instart – start Electronic Ballast
Den 20. april 2007 udbrød der brand i den færøske fabrikstrawler HERCULES under fiskeri i Det Sydlige Stillehav. Ved branden omkom 11 besætningsmedlemmer, og størstedelen af skibet blev ødelagt.
Branden opstod i et lastrum, hvor der blev opbevaret bølgepapemballage m.m. til frosset fisk.
Søsikkerhed og forebyggelse af forurening
Rådsmøde (Transport, Telekommunikation og Energi)
På rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 6.-8. juni 2007 behandlede Rådet syv punkter om søtransport.
• Bedre søsikkerhed og forebyggelse af forurening fra skibe
• Styrkelse af havnestatskontrollen
• Passagerskadeansvar (Athen-konventionen)
• Direktivforslag om ulykkesopklaring
• Oprettelse af et europæisk center for modtagelse af data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT-center)
• Ratificering af internationale søfartskonventioner (eventuelt)
Valutakurser